Рішення ЦВК про скасування виборів у Романівській ОТГ ухвалено без правових підстав – ОПОРА
Рішення Центральної виборчої комісії про скасування рішень щодо проведення перших виборів у Криворізькій (Донецька область) та Романівській (Житомирська область) сільських об’єднаних територіальних громадах, а також додаткових – у Вапнярській (Вінницька область) та Шахівській (Донецька область) сільських ОТГ було ухвалено без правових підстав.
Про це йде мова у коментарі ОПОРИ щодо рішень ЦВК про скасування попереднього рішення про проведення перших місцевих та додаткових виборів у 4 об’єднаних територіальних громадах Вінницької, Донецької та Житомирської областей.
Нагадаємо, що 1 листопада 2018 року Центральна виборча комісія ухвалила рішення про виключення двох об’єднаних територіальних громад з Постанови № 156 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року» та двох громад з Постанови від 12 жовтня 2018 року № 157 «Про додаткові вибори депутатів сільських, селищних рад 23 грудня 2018 року». Цими постановами від 12 жовтня ЦВК призначила перші місцеві вибори депутатів міських, сільських та селищних рад об’єднаних територіальних громад і додаткові вибори сільських та селищних рад.
Аналіз чинного законодавства та підзаконних актів, рішень Конституційного Суду України засвідчує відсутність повноважень Комісії переглядати офіційно прийняті рішення про призначення перших та додаткових місцевих виборів. Занепокоєння викликає і факт ухвалення постанов без чітких обґрунтувань, які спричинили необхідність змін у попередньому рішенні. Така практика з боку ЦВК обмежує доступ членів вже створених об’єднаних територіальних громад до рішень Комісії та перешкоджає судовому оскарженню. Члени територіальних громад та місцеві організації партій не мають жодної офіційної інформації про підстави скасування вже призначених виборів у Романівській ОТГ Житомирської обл. та Вапнярській ОТГ Вінницької обл.
Легалізація на рівні ЦВК можливості скасувати місцеві вибори після ухвалення рішень про їх призначення створює небезпечний прецедент та серйозні ризики для процесу децентралізації в Україні. Процес встановлення неможливості проведення місцевих виборів у ОТГ Донеччини та Луганщини потребує вдосконалень законодавства. Такі зміни мають попередити необґрунтовані або політично заангажовані рішення щодо скасування чи відтермінування загальнонаціональних та місцевих виборів у цих двох регіонах.
Варто зазначити, що лише Постанова ЦВК про скасування рішення про призначення перших та додаткових місцевих виборів у двох громадах Донецької області містить опис встановлених фактів та підстав для їх ухвалення. У ній є посилання на висновки Донецької облдержадміністрації про неможливість організації і проведення місцевих виборів. Натомість рішення ЦВК щодо перегляду рішення про призначення місцевих виборів у громадах Житомирської та Вінницької областей не містить жодного обґрунтування чи опису обставин, які спричинили необхідність їх ухвалення. Такий підхід до вирішення питань про призначення місцевих виборів, на нашу думку, порушує Закон України «Про Центральну виборчу комісію».
Відповідно до частини третьої статті 12 Закону «Про Центральну виборчу комісію» постанова Комісії повинна містити встановлені факти та підстави для ухвалення рішення Комісії, а також акти законодавства України, за наявності – рішення судових органів, якими керувалася Комісія при прийнятті рішення. Відсутність опису фактів та підстав у тексті постанов не може вважатися належною практикою застосування законодавства і унеможливлює змістовний аналіз документів з боку зацікавлених сторін та потенційних позивачів до суду.
Ухвалені ЦВК рішення не лише виходять за межі повноважень Комісії, а й створюють небезпечний прецедент для політичних спроб зірвати майбутні виборчі процеси. Зокрема, рішення ЦВК від 01.11.2018 можуть мотивувати політичних суб’єктів шляхом судових оскаржень блокувати перші місцеві вибори на будь-якому етапі виборчого процесу. Особливе занепокоєння викликає відсутність нормативних обмежень чи процедур перевірки висновків Донецької та Луганської облдержадміністрацій щодо неможливості проведення перших місцевих виборів у ОТГ. На нашу думку, чинне законодавство та підзаконні акти не передбачають дієвих механізмів попередження необґрунтованих рішень про непроведення загальнонаціональних та місцевих виборів на території Донецької та Луганської областей.
Деталізований коментар щодо рішення не проводити перші та додаткові місцеві вибори у Романівській ОТГ Житомирської обл. та Вапнярській ОТГ Вінницької області
Як вже зазначалося вище, Постанови ЦВК щодо скасування виборів у громадах Житомирської та Вінницької областей не містять жодного опису підстав та обставин їх ухвалення. Це є достатньо серйозною проблемою для забезпечення прав членів територіальних громад на подальше судове оскарження рішень Комісії.
З публічних коментарів членів ЦВК, зроблених на засіданні 01.10.2018 та під час спілкування зі ЗМІ, відомо про наступні обставини (звертаємо увагу, що ці коментарі не можуть вважатися офіційно встановленими Комісією підставами):
Рішення ЦВК щодо скасування перших місцевих виборів у Романівській об’єднаній територіальній громаді базувалося на повідомленні Житомирського апеляційного адміністративного суду про зупинення рішення Вільшанської сільської ради Романівського району Житомирської області про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад. Ця підстава була озвучена членом ЦВК Тетяною Юзьковою на засіданні ЦВК 01.11.2018, але вона не має підтвердження у тексті Постанови Комісії.
- За даними Реєстру судових рішень, Романівський районний суд Житомирської області ухвалив рішення щодо забезпечення позовів шляхом зупинення дії рішення Вільшанської сільської ради від 27 вересня 2017 р. про надання згоди на добровільне об’єднання громад та делегування свого представника до робочої групи облдержадміністрації (справа №290/844/17). Це рішення у частині забезпечення позову було остаточно скасовано за результатами ухвалення відповідної Постанови Касаційною палатою Верховного Суду України від 25.09.2018.
Натомість станом на 12 жовтня 2018 року, коли ЦВК ухвалила рішення про призначення перших місцевих виборів у Романівській ОТГ, Житомирський апеляційний адміністративний суд продовжував розглядати апеляційну скаргу на ухвалу Баранівського районного суду Житомирської області щодо зупинення дії рішення Вільшанської сільської ради про добровільне об’єднання територіальних громад від 7 листопада 2017 року (справа №290/913/17). Реєстр судових рішень засвідчує, що ЦВК повинна була і мала усі можливості отримати інформацію про незавершеність одного з судових процесів під час розгляду питання про призначення перших місцевих виборів у Романівській ОТГ. Підкреслюючи свою загальну позицію щодо неприйнятності скасування виборів після їх призначення, ОПОРА акцентує увагу на неналежній організації процесу верифікації звернень ОДА щодо перших місцевих виборів у частині наявності судових рішень.
Матеріали з сайту ОПОРИ