Начальник відділу освіти Оксана Гаврилова розповіла про необхідність інклюзивної освіти та її впровадження на Романівщині
Історія знає багатьох людей з обмеженими можливостями, які сприяли розвитку людства. Серед них відомі знаменитості, актори, співаки, світові політичні лідери. Так, наприклад, Піфагор хворів на епілепсію, але ми і досі користуємося його відкриттями; Людвиг ван Бетховен мав хворобу середнього вуха та, будучи глухим, створив відомі музичні шедеври; Луї Браїль в дитинстві поранив око і втратив зір, проте розробив рельєфно-точковий шрифт, яким користуються і нині. Історики стверджують, що Ярослав Мудрий мав фізичні вади, та це на завадило йому зміцнити політичне становище в Україні, ввести перший збірник законів на Русі «Руську правду». Легендарний льотчик Олександр Маресьєв після ампутації двох ніг і встановлення протезів зміг знову літати. Болгарська провидиця Ванга, не маючи зору, мала дар ясновидиці. Вражаючим прикладом мужності є історія життя австралійця Ніколаса Джеймса “Ніка” Вуйчича.Усі ми захоплюємося перемогами параолімпійців.
Конвенція ООН з прав людини вважає інвалідність не як якусь проблему, а як особливість людства. Проте частина людей чомусь ставиться до осіб з обмеженими можливостями з осторогою, страхом, інколи навіть агресивно. Тому одним із завдань сучасної освіти має стати соціалізація таких дітей в освітнє середовище, виховання толерантного ставлення до них, створення рівних можливостей.
В Україні довгий час домінувала установка на виховання і навчання дітей з особливими потребами в спеціальних школах і закладах інтернатного типу. Це, на думку спеціалістів, призвело до створення ситуації, для якої характерні: соціальне «маркування»; штучна ізоляція; виключення сім’ї з освітнього процесу; безваріантність форм отримання освіти у системі спеціальних закладів. Окреме навчання дітей з особливими потребами і здорових має негативні наслідки як для перших, так і для других. У здорових дітей, котрі не мають достатніх контактів із особливими дітьми, формується психологічний бар’єр, негативні установки, які потім зберігаються і в дорослому віці. Звідси страхи і відповідне ставлення старших людей до осіб з особливими потребами. Дослідники стверджують, що у 14-16 років психологічний бар’єр, що роз’єднує підлітка з інвалідністю та його здорового однолітка, практично нездоланний, проте в 7-12 років він майже непомітний і може бути легко знятий.
З метою забезпечення повноцінного соціального життя, задоволення освітніх потреб особливих дітей з 2012 року запроваджено інклюзивну освіту.
Інклюзивна освіта має ряд переваг.
Переваги для дітей. Нові освітні програми дають змогу дітям з особливими потребами взаємодіяти зі звичайними дітьми, спостерігати за ними, наслідувати їх, отримувати рівноцінний соціальний досвід. Перебування особливої дитини у колективі дає їй можливість розвивати комунікативні та соціальні навички, відповідні її віку.
Переваги для родин. Коли дитина з особливими потребами починає відвідувати інклюзивний клас у звичайній школі, батьки бачать, що їхня дитина вже не така ізольована від навколишнього світу. Поступово життя таких родин стає наближеним до життя більшості звичайних сімей. Батьки отримують можливість працювати, що було важко робити до цього, брати активнішу участь у навчанні і вихованні своїх дітей. отримувати підтримку інших батьків, налагоджувати з ними дружні стосунки.
Інклюзія корисна і для родин здорових дітей. Така практика дає змогу збагатити свій досвід новими важливими видами стосунків, взаємної допомоги, підтримки, толерантного ставлення до оточуючих.
Переваги для вчителів. Спільне навчання дітей допомагає вчителям краще усвідомити ефективність різних педагогічних підходів, дізнатися про особливі потреби кожної дитини. З набуттям певного досвіду педагоги інклюзивних класів починають краще орієнтуватися у формах організації навчання. Педагоги здобувають уміння об’єктивно оцінювати знання та навички особливих школярів, стають впевненішими у визначенні сфер, де учні відстають.
Розробка індивідуальних навчальних планів потребує від учителя активного підвищення своєї кваліфікації.
Переваги для суспільства. Діти з особливими потребами, залучені до звичайного життя, стають повноцінними членами соціуму і роблять вагомий внесок у загальну справу розвитку суспільства.
На сьогодні в районі інклюзивною формою навчання охоплено 14 учнів з особливими освітніми потребами, із яких 3 – діти з інвалідністю. Крім цього, маємо 2 особливі дитини дошкільного віку, які виховуються в Романівському ЦРД.
Створено класи з інклюзивною формою навчання на базі ОНЗ «Романівська гімназія», Романівської №2, Булдичівської, Вільшанської, Старочуднівськогутянської, Соболівської шкіл.
У 2017 році отримана субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки осіб з особливими освітніми потребами в сумі 220 тис.грн. Ці кошти були спрямовані на заробітну плату педагогам, які проводять корекційно-розвиткові заняття, та придбання спеціального обладнання. Відділом освіти Романівської РДА було закуплено обладнання на загальну суму 165,6 тис. грн. Зокрема, індивідуальний пристрій для комунікації педагога із слабочуючою дитиною, інтерактивна дошка, кольорова панель з інтерактивними завданнями для розвитку, пісочниця з підсвічуванням (пісок, кубики прозорі), обладнання для розвитку дотикової пам’яті (конструктор-куб), набір із м`якого дивана-конструктора та підлогових подушок, обладнання для куточка відпочинку, 3 світлові сухостираючі дошки, великий конструктор на 16 об’ємних фігур, 3 комплекти для мозочкової стимуляції, логопедичне дзеркало «яке розмовляє», м’який каркасний сухий басейн, дошки за методикою Монтессорі, тощо. Обладнанням забезпечені усі навчальні заклади району, в яких відкриті інклюзивні класи.
На базі ОНЗ «Романівська гімназія» створюється інклюзивно-сенсорна кімната. Це буде територія, де фахівці зможуть проводити корекційні заняття з різними категоріями дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, які мають низьку успішність, потребують додаткових занять з психологом чи логопедом.
В районі планується створення інклюзивно-ресурсного центру.
Повноцінне його функціонування потребує фахівців: логопедів, дефектологів, тифлопедагогів, сурдопедагогів, корекційних педагогів, практичних психологів, ортопедагогів, вчителів лікувальної фізкультури.
Рекомендуємо молодим спеціалістам, випускникам шкіл вступати до вузів за даними напрямками з подальшим працевлаштуванням у навчальних закладах району.
Шановні батьки, щоб влаштувати у школу та дитячий садок дитину з особливими освітніми потребами, потрібен висновок психолого-медико-педагогічної консультації (ПМПК). В навчальному закладі для дитини складуть індивідуальний освітній маршрут.
За консультаціями звертайтесь у відділ освіти райдержадміністрації або у навчальний заклад.
Оксана Гаврилова, начальник відділу освіти Романівської РДА