Вибрати За

Очільниця фінансового управління Наталія Горобець розповіла про бюджет громади в умовах війни

Де уряд бере кошти та як працює бюджет воєнного часу?

Третій місяць нового етапу війни з російською ордою до невпізнанності змінив вигляд десятків українських міст. До невпізнанності змінилися й держава та її фінансова система.

Після 24 лютого економіка майже зупинилася. Фінансові можливості країни майже обнулилися, тоді як потреби зросли в рази. 




Як працює бюджет у воєнних умовах?

Режим роботи державних фінансів в умовах воєнного стану кардинально відрізняється від звичайного. 

У мирний час Україна жила за законом про держбюджет. Романівська територіальна громада – за рішенням сесії селищної ради про бюджет. Щоб змінити суму видатків чи доходів, доводилося вносити зміни в закон, або в рішення сесії про місцевий бюджет. На це йшли дні, а інколи місяці.

У воєнний час для перерозподілу коштів у бюджеті рішення парламенту не потрібні. Бюджетний кодекс надає уряду право на власний розсуд розпоряджатися коштами, спрямовуючи їх на найбільш необхідні потреби. Тому згідно постанови Кабінету міністрів України від 01.04.2022 № 401  уряд перерозподілив10% освітньої субвенції на оборону та захист держави в зв’язку із  воєнним станом в Україні. Для бюджету Романівської територіальної громади це зменшення в розмірі 6 517,4 тис.грн. (недодали 3,5 млн.грн.) та зменшення  видатків на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами  в сумі 134,2 тис.грн.  Таким чином фінансовий ресурс для виплати заробітної плати педагогічним працівникам є надто обмеженим. Це спонукає  ухвалювати рішення про оптимізацію закладів освіти, оптимізацію заробітних плат та зменшення розмірів надбавок і доплат. Крім того хочу зауважити, що згідно з помісячним розписом видатків державного бюджету зазначені обсяги  освітньої субвенції буде зменшено у червні на 2,0 млн.грн. та пропорційно до грудня місяця поточного року, що призведе до недофінансування видатків на оплату праці педегогічних працівників закладів освіти, які здійснюються за рахунок освітньої субвенції, в середньому на 17 % щомісячно, а  це в свою чергу призведе до зменшення  запланованих доходів в місцевому бюджеті, відповідно зменшаться видатки на утримання закладів дошкільної та позашкільної освіти селищної ради. Цей процес взаємопов’язаний.

На що витрачаються кошти?

В умовах обмеженості ресурсів влада обережно ставиться до видатків. Усі вільні кошти спрямовуються на оборону. З інтерв’ю міністра фінансів Сергія Марченко зазначено, що держава відмовилася від усіх видатків, які мали піти на капітальне будівництво чи розвиток. Це близько 140 млрд грн. Для Романівської громади це зменшення біля 5,0 млн.грн. (Придбання комунальної техніки,  ремонт доріг, придбання обладнання для НУШ, Сучасна школа, дидактика та обладнання для їдалень).

В Україні та аналогічно у нашій громаді скоротили всі капітальні видатки, спрямувавши їх у резервний фонд. Крім того, не фінансуються видатки розвитку і в обмеженій кількості – поточні та захищені видатки. До захищених видатків належать, зокрема, зарплати працівникам бюджетної сфери, оплата комунальних послуг, закупівля енергоносіїв та ліків. Зараз держава фінансує навіть не всі захищені видатки. Кошти першочергово витрачаються на оборону, виплату пенсій, зарплати бюджетникам та обслуговування державного боргу.

За даними Міністерства фінансів, у січні-березні 2022 року план видатків виконаний лише на 67,8%. Не в останню чергу – через перенаправлення фінансування на пріоритетні воєнні напрямки. Що ж до виконання бюджету в  Романвській громаді, то  бюджет І кварталу виконаний, проте березень місяць не виконаний на 1,2 млн.грн., тобто заплановані видатки не можуть бути профінансовані.

Звідки гроші в бюджеті?

Держава фінансує лише три напрямки видатків, але з коштами все одно є проблеми.




До нового етапу війни бюджет переважно наповнювався надходженнями від сплати податку на імпорт товарів. У 2022 році Мінфін планував зібрати 405 млрд грн ПДВ, 76 млрд грн акцизу (алкоголь, сигарети, енергоносії), 37,5 млрд грн мита.

Загалом лише непрямі податки з імпортних товарів повинні були становити майже 520 млрд грн – 40% від усіх доходів бюджету.

Проте наразі митниці вдається зібрати лише п’яту частину запланованих надходжень. Замість очікуваних 39 млрд грн за березень до бюджету надійшли 7 млрд грн.

Така ж ситуація з податками: їх надходження становлять 15-20% від довоєнних показників. Основна причина – закриття багатьох підприємств, знищення складів та промислових потужностей.

Щоб компенсувати ці втрати, уряду довелося просити державні підприємства та Нацбанк достроково переказати до бюджету прибутки 2021 року.

Тобто отримані в березні кошти від НБУ та держкомпаній не надійдуть до казни в ті місяці, коли уряд на них розраховував при складанні бюджету-2022. У Мінфіні це усвідомлюють.

“Питання з надходженнями філософське. На жаль, надходження прогнозовано впали і впадуть ще більше. Зараз основні фокуси – на запозичення”, – констатував Марченко.

Чим загрожує це для Бюджету Романівської громади? Бюджет Романівської громади отримує доходи за трьома напрямками:

  • Субвенції – це цільові кошти з державного бюджету на певну мету
  • Дотації – кошти з державного бюджету на  вирівнювання платіжоспроможності  місцевих  бюджетів
  • Податки і доходи місцевого значення.

В структурі це виглядає наступним чином: 52% надходить з державного бюджету, а 48% – ми заробляємо відносно самі.

Зрозуміло, якщо державний бюджет буде пустий, то 52% бюджетних установ громади буде зупинено.

Що із запозиченнями?

В умовах війни держава гостро залежить від зовнішнього фінансування та внутрішніх запозичень. У березні запозичення допомогли уряду фінансувати видатки.

Наразі держава позичає кошти трьома шляхами.

По-перше – через випуск на період війни військових облігації.

По-друге – запозичення в міжнародних фінансових організацій та ЄС.

По-третє, Україна веде перемовини з іншими державами про залучення грантового фінансування. Уряди надають ці кошти на безповоротній основі для підтримки бюджету в умовах війни.

На який період вистачить фінансів?

Здатність держави фінансувати оборону та інші сфери залежатиме від швидкості відновлення економіки.

Влада розуміє роль економіки в протидії агресору, тому спростила податкові та митні правила на час війни.

Зокрема, бізнес з оборотом до 10 млрд грн отримав право перейти на спрощену систему оподаткування та сплачувати лише 2% від доходів незалежно від кількості найманих працівників.




1 квітня депутати прибрали обмеження щодо обсягів доходу для переходу на спрощену систему.

В Романівській громаді працюємо з релокацією бізнесу із східних областей, відновили роботу з грантовими пропозиціями зарубіжних партнерів. Основний платник «Вівад 09» не зупиняв роботу.

Другий важливий чинник здатності уряду фінансувати видатки – зовнішня допомога. У наступні місяці щонайменше половина державних витрат покриватиметься коштом зовнішніх запозичень і грантів.

Якщо внутрішніх та зовнішніх надходжень не вистачатиме, є “план Б”.

“Якщо міжнародні партнери не будуть допомагати Україні достатньою мірою, а активна фаза війни триватиме довго, уряд має “інструмент останньої надії” – пряме фінансування держбюджету Нацбанком”.

Чи можливий дефолт?

В уряді запевняють, що зможуть вчасно та в повному обсязі платити кредиторам. Саме завдяки відповідальності уряду перед кредиторами Україна чи не вперше в історії має вищі кредитні рейтинги, ніж терористична росія. Остання не раз натякала, що може допустити дефолт, щоб “помститися” Заходу, який заблокував значну частину її золотовалютних резервів.

У майбутньому відповідальність перед кредиторами дозволить Україні залучати достатньо коштів для повоєнної відбудови. Наразі ж хороший борговий імідж дозволяє отримувати від західних партнерів необхідні кошти для функціонування видатків держави в умовах війни. Тому підводячи підсумок, з метою збереження мережі освітніх закладів на території громади, пропоную дослухатись та прийняти пропозиції начальника відділу освіти Гаврилової О.Л. Разом до перемоги, все буде Україна!

Наталія Горобець, очільниця фінансового управління
Романівської селищної ради